nyheder fra smartmani.dk

(0 - stemmer)
Oprettet: 07. februar 2012
Visninger: 3494

Kan man virkelig køre ræs i en smart fortwo? Svaret er ja, hvis man spørge folkene bag smarts4youracing og the 4two cup. Det er et særdeles spændende koncept, og da chancen bød sig for at få en testtur i en af disse special byggede Brabus smart racere på en lukket bane, var det ikke en svær beslutning.

Det var med stor forventning vi trillede ind mod hovedgaten på Silverstone som ligger ca. 1 times kørsel nord-vest for London. Silverstone er Englands største racerbane hvilket blev tydeligt da vi, i vores lejede Mercedes A klasse, holdt ved gaten og spurgte om vej til Golden track paddock, for der fulgte denne vejledning:  ”You need to go over the first bridge, in the roundabout take the first exit, then continue over the second bridge, in the next roundabout you need to take the first exit then continue straight ahead and follow the signs, you can’t miss it….” dette siger lidt om størrelsen på Silverstone.


Bommen gik op og vi trillede ind på selve området og helt korrekt så kunne vi ikke undgå at finde frem til garage anlægget også kaldet ”The paddocs”.


Selv klokken 8.15 på en frostklar lørdag morgen var der allerede masser af aktivitet, Man kunne se alle de forskellige semi og fuldproffesionelle teams som var ved at gøre klar til dagens træning og testkørsler.


Der er forskellige arrangementer og trackdays på Silverstone. Der er de åbne, hvor alle kan komme med deres voldtunede Ford Fiestaer uden bremsere, og så er der de lukkede hvor kun de semi- og fuldprofessionelle må deltage. Denne dag var en lukket træning, netop for at undgå alt for mange utrænede chaufførere og biler i en tvivlsom stand på banen.


Efter lidt søgen fandt vi Paul og James som står bag Smarts4youracing. Hvad man ikke har i størrelse i biler blev denne dag åbenbart kompenseret for i kraft af en kæmpemæssig autocamper i bedste amerikanerstil. At have sådan en sat op var bestemt ikke en dårlig ide, da temperaturen endnu ikke var positive, så det at der var et sted med kaffe og varme til fødderne var dejligt.


Først punkt på programmet var et besøg på ”technical office” for at underskrive en erklæring på at vi ikke kunne sagsøge Silverstone, hvis der skulle ske os noget, samt oplyse hvem der skulle kontaktes hvis der skulle ske noget. Da alt papirarbejdet var lavet, fik vi monteret et pink armbånd som visuelt tegn på at denne del var OK.


Næste punkt var "drivers breifing" som alle der skal benytte banen skal igennem. Til denne breifing blev der budt velkommen for orienteret lidt om banens tilstand, og alle var glade for at den var knastør på trods af frostgraderne. Så fik man også et lynkursus i flag- og lysregler samt hvordan man skulle køre på selve banen. Sidst og ikke mindst en opfordring til at køre forsvarligt da der er nogle rigtig ”spændende” sving på banen som bevirker man nemt kan komme i nær-kontakt med forskellige bygningskonstruktioner som ikke lige er til at flytte. Denne breifing udløste endnu et armbånd, denne gang rødt, som et tegn på at man havde deltaget i breifingen. Godt de ikke tjekkede om man havde forstået det hele.


Lettere forvirret over de mange oplysninger var det nu endelig tid til at gøre det vi var kommet for - nemlig at køre lidt race. Dette på trods af, at vi så småt var ved at få kolde fødder - både som følge af breifingen men også af at se alle de andre biler som også skulle være på banen samtidig. Der var alt fra Porsche GT3’s til Ariel Atom racere, så spændingensniveauet var bestemt ikke faldet.


Heldigvis skulle vi først have nogle omgange med en af de kørere, der normalt deltager i The 4Two cup. I vores tilfælde var det Tom Mills, som skulle kaste smarten rundt på banen. Og kaste er ikke et dårligt ord i denne sammenhæng, for det gik stærkt, specielt gennem svingene, hvor man var sikker på at nu ville den lille smart vælte. Det gjorde den ikke, hvilket man nok uden tvivl kan takke den specielle undervogn for, som disse smarter er udstyret med.


En anden ting som var lidt ekstremt var måden smarten kunne skride sidelæns. Normalt ville man forvente at bagenden ville prøve at overhale forenden som når man prøver at kaste en dart-pil med bagenden først, men det var ikke tilfældet, og det på trods af at ESP, ABS og alle andre elektroniske hjælpemidler er frakoblet, hvilket den store gule advarselstrekant i instrumentet også vidnede om.


Efter sådan en omgang var det også tydeligt at smarten ikke havde problemer med at følge med nogle af de andre biler på banen, specielt i svingene var den hurtig og kunne man godt mærke at de større og kraftigere biler havde meget mere kraftoverskud på langsiden, men så lang tid der var sving så kunne den sagtens hænge på.




Efter vi alle havde fået en 3-4 omgange hver, var det endelig tid til selv at prøve kræfter med smarten og Silverstone. Heldigvis var Tom med i passagersædet for at guide os gennem banen. Han gav instruktioner på, hvor man skulle placere sig og hvor meget man skulle bremse og så videre. Det var bestemt en stor hjælp og på de relativt få omgange blev grænsen, for hvad man kunne med en smart, flyttet markant.



Det var også tydeligt at dette ikke var noget standard Brabus. For selv om en Brabus ikke er specielt sløv, så er disse noget kvikkere. På papiret yder motoren ca. 125Hk mod de standard 102Hk. Dertil er der en komplet undervogn, ekstra krængnings-stabilisatorere og andre flex-bøsninger til gøre at oplevelsen af en meget hurtig smart, specielt i sving. Dertil skal man ikke glemme bremserne som er udskiftet hele vejen rundt, og derfor er nu i stand til at kontrollere de ekstra kræfter selv efter mange hårde nedbræmsninger, alt i alt en meget harmonisk pakke som er utroligt underholdende at ræse rundt i.

Under selve turen var ansigtsudtrykket vist det man kalder koncentreret, det er sin sag at prøve huske alle de forskellige hints samtidig med at man lige skal prøve at holde øje med om man er ved at blive overhalet af en Lotus eller nogle af de andre hurtigere biler på banen, men i det øjeblik man trillede ind på pit-lanen bredte smilet sig og det var svært ikke at se komplet fjoget ud. Man havde bare lyst til at komme afsted igen for lige at se om man ikke kunne køre de sving endnu bedre…


Efter en oplevelse ud over det sædvanlige var det tid til at sige farvel til Poul, James, Tom og alle de andre og ikke mindst Silverstone. Det nok ikke sidste gang vi kigger forbi.

Læs mere om The4two cup her: www.smarts4youracing.com

Du kan støtte The 4Two cup ved at melde dig ind i "The Smart Racing Club" læs mere her.

 

Senest opdateret: Torsdag, 09. februar 2012 10:58
  Du er her:   Forsidenyheder fra smartmani.dkThe 4two cup på Silverstone

Søg

Log ind

Hvem er online

Vi har 14 gæster og ingen medlemmer online

Sådan kommer du i gang

Ny bruger?

Er du ny bruger på smartmani.dk og vil du gerne have en konto? Du kan registre dig ved at bruge "Registrer" under loginboksen, eller du kan registrere dig ved at logge ind med din facebook-konto.

Facebook
Twitter